[SVK] Vitajte na mojom blogu!
[ENG] Welcome to my blog!
[GER] Willkommen auf meinem Blog!

nedeľa 27. mája 2012

6. záver


časť 6/6

Zhrnutie zájazdu:

Počet nafotených záberov: 2.492
+ zopár videí natočených kompaktom

Bol to pekný zájazd, ktorý začal mojou premiérou cestovania lietadlom. Let hodnotím pozitívne, no na prvú kontrolu na letisku vo Viedni určite tak skoro nezabudnem, ak vôbec niekedy. Je mi jasné, že Izraelčania chcú mať pokoj vo svojej krajine a nechcú dopadnúť ako USA a ich WTC. Zopár cestujúcich do Izraelu sa sťažovalo na praktiky pred odletom, no bolo im presne toto vysvetlené, že ak by v USA robili takéto kontroly, tak by sa nestalo, že by niekto uniesol lietadlo a pod., tak ako to bolo, vraj, v USA v roku 2001. Takže zájazd bol pekný, videl som kopec pamiatok a bol som na veľa miestach, keďže išlo o poznávací zájazd, tak toto som aj očakával. Ale ku koncu zájazdu som už mal tých kostolov dosť, celý život už nemusím vidieť žiaden kostol. Na to mám svoj názor ale o ten tu teraz nejde.

Izrael je zaujímavá krajina, aj keď je veľká časť púšť a majú nedostatok vody, tak obyvatelia sa snažia, aby bolo všetko krásne a všade majú olivovníky a kvety rôznych farieb. Aj na kruhových objazdoch je to ako v záhradke. Pred zájazdom som si Izrael predstavoval úplne inak. Myslel som si, že je to tam ako na ďalekom východe, prašné cesty, staré domy, žiadne autá, no opak je pravdou. V Betleheme sú všetky domy a hotely na chlp rovnaké, myslím štýl a spôsob vyhotovenia. V Jeruzaleme je už vidieť pokrok v technike, rok či dva tam majú moderné električky, domy a hotely už nie sú také rovnorodé ako v Betleheme. Miesta, ktoré ležia na Palestínskom území, sú viditeľne chudobnejšie a všade sú vidieť odpadky, no za tie môžu asi hlavne turisti. Izrael je "na nože" asi s každou susednou krajinou, všade sú vidieť vojaci, vojačky a až po uši vyzbrojený policajti. Mal som pocit, že aspoň polovica obyvateľstva sú vojaci a policajti.

Ďalšia kapitola je Jordánsko, tam sa aj čudujem, že tam niekto dokáže žiť, však tam nie je nič, len kopce a púšte. Vraj 95% územia je púšť, tak no comment. Oni asi žijú hlavne z cestovného ruchu, inak neviem čo by tam mohli pestovať alebo chovať, aj keď podľa wikipédia tam predsa niečo pestujú, vraj pestujú tabak a južné ovocie. To je asi možné len pri rieke Jordán a pri Mŕtvom mori, tam bola vidieť nejaká tá zeleň.

Tento zájazd je vhodný pre tých, ktorý neradi len odpočívajú v hoteli a radi spoznávajú novú krajinu. Hlavne je to pre veriacich, na svoje si prídu aj starší. Turistika je mierna, to zvládnu aj ľudia cez 50 rokov. Jednotlivé dni prebiehajú tak, že budíček je okolo 06:00h, ďalej sú na rade raňajky a potom sa autobusom ide na nejaké miesto. V autobuse je sprievodca kňaz, ktorý sa pomodlí a "otravuje" tým aj ostatných účastníkov zájazdu, či chcú alebo nechcú, už sú raz na púti, tak si to musia vytrpieť. Keď sa dorazí na to miesto, tak sa väčšinou ide peši len kúsok. Prejdú sa jednotlivé miesta, sprievodca niečo z histórie o tom povie a ide sa ďalej. Každý deň je naplánovaná aj sv. omša, na ktorú netreba ísť, no väčšina tam ide. Každá omša je na inom mieste, ak je to možné. Potom sa ide ďalej, ak je ďalšie miesto príliš ďaleko, tak sa tam ide autobusom, ak je to blízko, tak sa prejde ten kúsok peši. Väčšinou sme mali na každé miesto len 10 minút, ten čas sme mali na fotenie a dôkladnejšie pozretie, čo bolo máličko času. Výnimka bol obed v reštaurácii Sv. Petra, kde sme mali hodinu voľna na kúpanie v Galilejskom (takto ho volajú miestny) jazere a fotenie a potom ešte pri Mŕtvom mori, kde bol hlavný cieľ kúpanie a relax, tak tam sme boli 2 hodiny.

Často sme mali aj obed v cene zájazdu, to sme išli do nejakého hotela, čo sme mali po ceste. To bolo dopredu vybavené. Jedlo bolo celkom chutné a dalo sa z toho v pohode najesť. Ak sme nemali obed, tak sme si mohli niečo kúpiť na mieste, kde sem boli, prípadne si niekto niečo zabalil na raňajkách, tie, ako aj obedy čo sme mali na hoteloch, boli vo forme švédskych stolov, tak sme si mohli brať, koľko chceme. Vodu sme si kupovali balenú, z obavy pred hnačkou. Najprv som si kupoval balenú, no videl som, že pri raňajkách máme vodu "z točky", tak som si skúsil na túru napustiť vody do fľašky. Nič mi z nej nebolo, tak som nemusel už kupovať balenú vodu. Ja som mal skôr opačný problém ako hnačku, no aj to časom povolilo a bolo dobre.

Miesta pamiatok boli väčšinou otvorené od 08:00 do 12:00h, potom mali siestu a znova otvorili o 14:00 a otvorené bolo do 17:00h. Na väčšine miest bolo dosť ľudí a bolo treba čakať niekde aj hodinu v rade. Museli sme mať oblečené veci, ktoré zahaľovali plecia a kolená, inak by nás nepustili do chrámov a bazilík, prípadne by nám dali nejakú šatku na plecia. Po obede sme išli na ďalšie miesta, či už autobusom alebo peši a potom sme sa odtiaľ vracali okolo 17-tej. Okolo 18-tej sme už boli na hoteli, kde nás čakala večera. V cene zájazdu mali byť raňajky a večere, no často sme mali aj obedy. Keď sme sa najedli, tak sme mali voľný čas, väčšina ho trávila na izbe relaxom, prípadne v bare. Spať sme išli okolo 22:00h, no často aj skôr, teda ako kto bol unavený a ako je zvyknutý.

Ja som mal hlavný cieľ ísť do zaujímavej krajiny a spraviť tam kopec krásnych fotiek. Tento zájazd nie je moc vhodný pre fotografa, aj keď dá sa spraviť zopár pekných záberov, čo sa možno aj mne podarilo, no fotograf potrebuje viac času a voľnosti pri fotení. Zase na druhú stranu pri tomto zájazde som videl toho viac ako by to bolo pri fotografickom zájazde, čiže každý zájazd má niečo do seba, každý ma nejaké výhody ale aj nevýhody. Hlavnou výhodou tohoto zájazdu cez CK Awertour je CENA! Za podobný zájazd by som dal v inej CK 2x viac peňazí, čo je možno vykompenzované lepšími službami, hotelmi a jedlom, no mne to stačilo aj tak, ako sme to mali my. Iné výhody ma momentálne nenapadajú. Nevýhody sú - vyšší vek spolucestujúcich, "kostolnícky" program, omše - netreba ísť a ak idem sám, tak je možné, že sa tam nebude s kým baviť. Ja som si tam našiel zopár "normálnych" ľudí, tak sa dalo celkom baviť, aj keď prijal by som nejakých známych a zopár ľudí v mojom veku.

Neviem, čo by som ešte mal napísať, zážitkov mám veľa a fotiek ešte viac. :)


INFO O IZRAELI:

Základným platidlom bol 1USD, mince sa nepoužívali, čiže oplatilo by sa mať ich peniaze, teda NIS – Nový Izraelský Šekel. Čiže všetko stálo minimálne 1USD, aj keď to môže mať oveľa nižšiu hodnotu.

Izrael žije hlavne z cestovného ruchu, potom tou rafinériou a tiež dokážu aj vyvážať ovocie, aj keď veľkú časť štátu tvoria púšte. Všade je vidieť ten ich systém zavlažovania – kvapôčkový systém, videl som to v mestách, všade sú kvetiny a stromy rôznych farieb, no aj mimo miest, pri diaľniciach a tiež sem-tam aj na poliach. Oproti nim na Slovensku máme úrodné polia, dostatok vody a aj tak skoro všetko dovážame, mali by sme si z nich zobrať príklad.

Hlavným zdrojom pitnej vody v Izraeli je Genezaretské (Galilejské) jazero.

6-dňová vojna bol vojenský konflikt medzi Izraelom a koalíciou Egypta, Sýrie a Jordánska v júni 1967. Prepukla 5. júna úderom izraelského letectva proti leteckým základniam Egypta a skončila 10. júna, kedy Izrael ukončil bojové akcie. Arabská koalícia v nej utrpela zdrvujúcu porážku – Egypt stratil Gazu a celý Sinaj, Jordánsko stratilo Východný Jeruzalem a celý Západný breh Jordánu a Sýria stratila Golanské výšiny. Izrael mal asi o 2/3 menšiu armádu ako Sýria a jej spojenci, no veľkú úlohu hrala v tejto vojne Izraelská tajná služba MOSAD. V prvom dni prebehla najdôležitejšia bitka, kedy Izraelské stíhačky zničili skoro všetky Sýrske a ich spojenecké stíhačky a vojenské letiská.

Izrael má uzavreté hranice so Sýriou, teda tam sa nedostanete z Izraelu.

Mŕtve more je najslanšie more na svete. Obyčajná morská voda obsahuje asi 35 promile soli (teda 3,5%), no Mŕtve more jej obsahuje takmer 10 x toľko. Mŕtve more vzniklo v časti Veľkej priekopovej prepadliny El Ghor a tvorí obrovskú nádrž, v ktorej prúdi voda. Je zásobované najmä riekou Jordán, ktorá mu dodáva asi 80% vody ale aj niekoľkými sladkovodnými prameňmi. Teplota vody je však tak vysoká, že takmer všetka voda, ktorá doň vteká z Jordánu (4-6,5 miliardy litrov denne), sa vyparí, čím sa more ďalej presáľa.

...konečne prišiel čas, na ktorý všetci určite čakáte. Tu sú odkazy na albumy s fotkami z tohoto zájazdu, snáď sa budú páčiť. :)

PS: prípadné otázky môžete napísať sem ako odpoveď na príspevok alebo mailom na moju adresu

fotky cvaknuté kompaktom - komplet zájazd
fotky z IZRAEL-u a PALESTÍNY
fotky z JORDÁNSKA

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára